Szkoła Podstawowa im. Emilii Plater w Platerówce

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 383446
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

Szkoła promująca zdrowie

 

 

Definicja, model i standardy Szkoły Promującej Zdrowie

 

W Europie nie ma jednej, uniwersalnej definicji Szkoły Promującej Zdrowie. Uznano bowiem, że każdy kraj powinien postrzegać SzPZ w kontekście własnego systemu edukacji, czynników kulturowych, społecznych i ekonomicznych, akceptując przyjęte podstawowe zasady i wartości takiej szkoły. Szeroki zakres promocji zdrowia i całościowego podejścia do promocji zdrowia w szkole utrudnia sformułowanie prostej, uniwersalnej 

 

Definicja szkoły promującej zdrowie

Szkoła promująca zdrowie to szkoła, która we współpracy z rodzicami uczniów
i społecznością lokalną:

  • systematycznie i planowo tworzy środowisko społeczne i fizyczne sprzyjające zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności szkolnej,
  • wspiera rozwój kompetencji uczniów i pracowników w zakresie dbałości o zdrowie przez całe życie.

Model SzPZ  uwzględnia trzy poziomy:

  1. Warunki dla tworzenia SzPZ.
  2. Główne obszary działań.
  3. Oczekiwane efekty.

 

Standardy szkoły promującej zdrowie

  1. Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań.
  2. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów.
  3. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie.
  4. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

Nowym, wprowadzonym do koncepcji SzPZ w Polsce w 2015 r. elementem jest uwzględnienie w niej działań na rzecz zdrowia i dobrego samopoczucia nauczycieli i innych pracowników szkoły(administracji, obsługi, stołówki szkolnej). Dotychczas szkoły, w tym także SzPZ, koncentrowały się na zdrowiu uczniów. Wyniki licznych badań wskazują, że zdrowie i dobre samopoczucie pracowników szkoły, a zwłaszcza nauczycieli, jest obok ich kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych jednym z podstawowych czynników wpływających na realizację zadań szkoły oraz efekty uczenia się uczniów i ich samopoczucie. Na potrzebę uwzględnienia w SzPZ promocji zdrowia pracowników zwrócono uwagę w wielu krajach, a także w sieci SHE. Podkreślono także efekty ekonomiczne i społeczne takich działań (np. zmniejszenie absencji chorobowej, większa wydajność, zwiększenie satysfakcji z pracy) oraz rolę pracowników w modelowaniu pozytywnych zachowań zdrowotnych uczniów. Możliwości podjęcia takich działań, sposoby ich wdrażania i efekty sprawdzono w Polsce w czasie realizacji w 21 szkół promujących zdrowie pilotażowego projektu „Promocja zdrowia pracowników szkoły”. Włączenie promocja zdrowia pracowników do działań SzPZ jest specyficzną cechą takiej szkoły, odróżniającą ją od innych szkół.

 

Skład Szkolnego Zespołu Promocji Zdrowia

  1. Pani Kamila Przewłocka – szkolny koordynator - pedagog - kontakt 75 722 16 93
  2. Pani Teresa Jakubczyk – wychowawca grupy przedszkolnej
  3. Pani Paulina Marczyk – wychowawca grupy przedszkolnej, przedstawiciel Rady Rodziców  
  4. Pani Ewa Dubieniecka – wychowawca klasy I
  5. Pani Wiesława Jaroszonek – pracownik PSSE na stanowisku ds. Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia.   
  6. Pani Aleksandra Łętowska – Poddębniak – neurologopeda  
  7. Pani Marta Łuńczuk – nauczyciel w-f, wychowawca klasy V
  8. Pani – Alina Richter - pielęgniarka  szkolna
  9. Oliwia Samujło – Przewodnicząca Samorządu Uczniowskiego.   

 

 

Artykuły